مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24121 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چرا حضرت محمد(ص) براي راز و نياز و عبادت غار حرا را انتخاب نمود؟

در حوزة تعليماتي اديان الهي براي برقراري ارتباط و قُرب معنوي به خداوند شرايط و آدابي لحاظ شده است كه رعايت و انجام آنها نقش اساسي در قرب به خدا و رسيدن به كمال مطلق دارد. شايد بر همين اساس باشد كه در آموزه هاي ديني به نماز شب و عبادت در مكان هاي مقدس سفارش و تأكيد شده است؛ زيرا در شب معمولاً انسان ها در خواب بوده اما اولياي خدا، با او به دور از خود گرايي و ريا به عبادت مي پردازند. مكان عبادت و دوري از محيط هاي آلوده نيز نقش بنيادي در اجابت دعا و قرب معنوي به خدا دارد؛ از اين رو برخي از انبيا به خلوتگاه ها ميرفتند و خدا را عبادت مي كردند؛ چنان كه حضرت موسي(ع) چندين سال در كوه طور به عبادت پرداخت.

به نظر ميرسد گزينش غار حرا توسط پيامبر اسلام0ص) جهت عبادت نيز بر همين اساس بوده است. پيامبر اسلام(ص) قبل از بعثت در فضايي قرار گرفته بود كه فرهنگ بت پرستي بر آن حاكميت داشت، از اين رو هم به خاطر دوري از مردم بت پرست و هم در راستاي دوري از محيط آلوده به انواع فسادها و هم يافتن جاي خلوت و انس با آفريدگار به غار حرا مي رفت؛ زيرا اين مكان يكي از مقدس ترين مكان ها بود كه در اطراف مكه قرار داشت؛[1] چنان كه گفتهاند: خداوند از اين كوه گوسفندي را براي ذبح نزد اسماعيل(ع) فرستاد.[2]

از سوي ديگر غار حرا يكي از مكان هايي بود كه نزديك ترين محل به مكه بوده و بر مكه و كعبه اِشراف داشت. همچنين غار حرا بهترين و مناسب ترين مكان جهت عبادت بود. پيامبر اسلام(ص) بعد از بررسي هايي كه از نظر موقعيت هاي مختلف انجام داد، غار حرا را مناسب ترين مكان جهت عبادت تشخيص داد. شايد مناسب بودن آن در راستاي فضاي عبادي و يا وضعيت جغرافيايي آن بود. البته شايد عوامل ديگري در گزينش غار حرا دخالت داشته كه خداوند و وجود مقدس پيامبر اسلام(ص) مي دانسته و ديگران از آنها آگاه نشده اند. همان گونه كه برخي از انبيا مكان هايي را جهت عبادت گزينش مي نمودند كه شناخت علت و يا علل آنها براي ديگران مشكل بود.

[1] رسول جعفريان، آثار اسلامي مكه و مدينه، ص 55 - 56.

[2] همان.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.